zondag 28 oktober 2012

De Witte Gullit


Foto: Ricariza

Dit standbeeld van de Colombiaanse voetbalster Carlos Valderrama vinden we terug bij het Estadio Eduardo Santos te Santa Marta - Colombia. Dit is geboorteplaats van "De Witte Gullit".
Carlos Valderrama, met zijn typische geblondeerde haardos, wordt beschouwd als een van de beste Colombiaanse voetballers aller tijden. Hij werd ook twee keer verkozen tot Zuid-Amerikaans voetballer van het jaar (1987 en 1993). 
 
Hij speelde tot 1988 in Colombia en waagde daarna de overstap naar Europa waar hij achtereenvolgens voor het Franse Montpellier en het Spaanse Real Valladolid uitkwam. In 1992 keerde hij terug naar Colombia. Uiteindelijk sloot hij zijn carrière af in de Verenigde Staten. Hij speelde er voor Tampa Bay, Miami Fusions en Colorado Rapids.
Zijn gloriemoment bij de nationale ploeg kende hij op het WK 1990. In de laatste groepswedstrijd tegen Duitsland had Colombia een punt nodig om door te stoten tot de tweede ronde. Drie minuten in blessuretijd stond Colombia nog 1-0 achter. Valderrama zette toen een geniale actie op poten en bediende Rincón die de gelijkmaker binnenknalde. Ik was toen 13 jaar oud en ik herinner me deze actie nog levendig.

Wat er na de professionele voetbalcarrière geworden is van Valderrama is mij een raadsel. Afgelopen week kwam hij wel nog in het nieuws. Hij zal namelijk een rol spelen in de nieuwe film van Néstor Montalbano "Agua-Pelo" (Waterhair). Of dit iets is om naar uit te kijken, weet ik niet. Een ding weet ik wel ... spelers als Carlos Valderrama waren de reden waardoor ik zo gepassioneerd ben geraakt door voetbal. Valderrama was een speler naar mijn hart ... ondanks zijn afschuwelijk haar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten